Umrah DIY: Panduan Buat Umrah Tanpa Agen & Jimat Ribuan Kos

Adakah anda sedang merancang untuk mengerjakan umrah… tapi tarikh yang ditetapkan oleh pihak agensi umrah, selalu tidak sesuai dan tidak kena dengan jadual anda? Kalau ada tarikh yang sesuai.. harga pakejnya pula terlalu mahal!

Untuk tahun ini.. rata-rata pakej umrah yang ditawarkan oleh pihak agensi umrah & travel adalah sekitar RM9000 dan ke atas.

Maklumlah.. anda nak pergi dengan pasangan anda… Kalau seorang sahaja pun sudah cecah RM9000.. maka, jika pergi 2 orang.. ia sudah jadi RM18,000.

Itu kalau pergi berdua.. kalau nak bawa anak-anak serta ibu-bapa sekali… katakanlah seramai 5 orang.. maka, kosnya akan jadi.. RM9,000 X 5 Orang = RM45,000! Pergh!

Kalaulah ada pakej umrah yang lebih murah sedikit.. yang bajetnya sekitar RM7000 seorang…
Maka, jika anda pergi satu keluarga (5 orang).. kosnya baru sahaja RM35k.
Sudah dapat jimat RM10,000!.

Fuh.. banyak tu! Macam-macam boleh buat dengan duit lebihan RM10k tu.

Ada orang kata… “Ala.. nak buat ibadah.. janganlah berkira sangat!”

Iya.. betul lah tu, bukanlah nak berkira sangat.. tapi, kalau ada pilihan yang boleh menjimatkan… Kenapa tidak?
Bukankah kita sering digalakkan untuk berjimat! Kan..?

“Betul juga! Tapi… Macam mana caranya?”

Mari Saya Tunjukkan Kepada Anda!

Ya! Izinkan saya tunjukkan kepada anda, bagaimana anda boleh mengerjakan umrah mengikut pilihan tarikh anda sendiri serta berjimat dengan bajet yang lebih rendah dari harga pakej yang ditawarkan oleh kebanyakkan agensi umrah & travel. Anda boleh buat umrah dengan kos sekitar RM7,000 sahaja seorang.. malah, kalau anda bernasib baik.. boleh juga dapat kos sekitar RM6,000 sahaja seorang!

Tapi.. nanti dulu… Sebelum saya cerita lebih panjang.. izinkan saya perkenalkan diri saya terlebih dahulu..

Nama saya Ustaz Haji Faridil Atras, dulu saya pernah belajar di Universiti Islam Madinah (UIM) selama 6 tahun. Sewaktu belajar dulu, saya berkesempatan menguruskan jemaah haji dan umrah, menjadi mutawwif ziarah di Madinah serta pernah juga melakukan badal haji dan umrah.

Selain itu, saya juga pernah berkerja sebagai kakitangan sementara di salah sebuah syarikat Agensi Pelancongan yang terkenal di Malaysia. Disebabkan itu, maka, dapatlah saya serba sedikit pengalaman dalam melakukan dan menguruskan ibadah haji dan umrah.

Beberapa tahun lalu, saya berkesempatan untuk melakukan umrah bersama keluarga saya secara DIY. Jadi, izinkan saya berkongsi beberapa keping gambar saya bersama keluarga ketika melakukan “Umrah Versi DIY” tersebut .

Umrah D.I.Y? Umrah Apa tu?

Umrah DIY ini adalah singkatan bagi Umrah “Do-It-Yourself”.
Ya! Bukan kerja tukang-tukang je kita boleh buat DIY (sendiri), Umrah pun kita boleh buat DIY.
Maksudnya… kita buat umrah tanpa gunakan agen. Kita uruskan sendiri semuanya.. dari permohonan visa, tempahan flight, tempahan hotel, itinerary… semua kita buat dan uruskan sendiri!

“Boleh ke macam tu?”

Ya! Boleh je sebenarnya…!
Cuma.. untuk buat semua itu, kita kenalah ada ILMU untuk lakukannya!

Kelebihan "Umrah DIY"..

Selain dari dapat menjimatkan kos yang besar!
Umrah DIY sebenarnya lebih fleksibel! Anda boleh rancang itinerary (jadual perjalanan & aktiviti) sendiri… tak perlu ikut itinerary yang ditetapkan oleh pihak agensi umrah.

Anda boleh tinggal di Mekah & Madinah sependek yang anda mahu, ataupun sepanjang yang anda mahu.
Contohnya, anda mahu pergi buat umrah 7 hari sahaja… 3 hari di madinah, 4 hari di Mekah.. anda boleh buat!

Atau.. anda nak duduk selama sebulan di Mekah , iaitu sepanjang bulan Ramadhan!
Boleh juga.. tiada masalah! Cuma, kosnya sedikit besar lah! Sebab anda perlu bayar kos penginapan selama sebulan.

Pendek kata.. ia terpulang kepada anda dan bajet anda! Anda tidak lagi terikat dengan program atau tempoh waktu yang ditetapkan oleh pihak agensi travel & umrah yang selalunya akan menetapkan tempoh selama 9-12 hari untuk pergi umrah & ziarah.

Sewaktu saya buat umrah DIY dulu, boleh kata, hampir sepenuh masa saya sekeluarga beriktikaf di dalam Masjidil Haram sahaja dan hanya keluar sekali-sekala untuk mencari makanan dan ke tandas. Saya rasa seronok sangat sebab dapat melakukan ibadah dan umrah dengan selesa dan tidak perlu terkejar-kejar untuk ikut jadual pihak agensi. Pergerakan saya sekeluarga juga lebih mudah dan cepat, tidak perlu menunggu-nunggu ahli group yang lain yang ramai jika pergi bersama pihak agensi. Semua jadual dan aktiviti saya atur sendiri. Ia lebih mudah, jimat dan fleksibel.

Sebenarnya.. memang banyak kelebihan apabila kita buat Umrah Secara DIY ini!

Kos Pakej Umrah VS Umrah DIY

Untuk tahun 2024 ini, rata-rata pakej umrah yang ditawarkan adalah sekitar RM9,000 dan ke atas, kos tersebut adalah termasuk kos tiket penerbangan, hotel, pengangkutan, makan dan sebagainya. Ia sememangnya harga yang agak berpatutan! Jika anda baru pertama kali mahu melakukan umrah dan mahu pergi berseorangan, memang saya galakkan anda gunakan sahaja khidmat dari agensi travel dan umrah ini. Sebab, kosnya tidak jauh berbeza.

Tetapi, jika anda berhasrat untuk pergi beramai-ramai, seisi keluarga contohnya (lebih dari 4 orang), maka Umrah DIY, adalah lebih menjimatkan. Sebab, untuk Umrah DIY, anda boleh cari tiket flight anda sendiri. Anda boleh cuba dapatkan harga tiket yang lebih murah, dengan membeli tiket sewaktu tempoh promosi!

Ini adalah contoh carian tiket penerbangan “pergi & balik” yang boleh anda lakukan dari semasa ke semasa bagi mendapatkan harga yang berbaloi apabila ingin pergi mengerjakan umrah!

Begitu juga dengan hotel… anda boleh cari dan pilih hotel sendiri mengikut bajet anda. Dibawah ini contoh carian hotel di sekitar Masjid Nabawi yang boleh anda cari menerusi google maps. Terdapat beratus-ratus hotel yang boleh anda pilih mengikut bajet dan keselesaan anda!

Pendek kata, untuk buat Umrah DIY, anda boleh kira dan rancang sendiri bajet anda.. kos penginapan, kos makan, kos pengangkutan, kos ziarah… semuanya anda boleh pilih dan tentukan sendiri sama ada mahu dapatkan yang mahal atau yang murah. Malah ada sesetengah perkara, mungkin anda tak perlukan pun seperti ziarah ke tempat-tempat tertentu di madinah & mekah.

Jadi, adalah tidak mustahil untuk anda buat umrah DIY dengan bajet sekitar RM6,000 – RM7,000 seorang. Kos Umrah DIY ini selalunya 20% lebih murah dari pakej yang ditawarkan oleh kebanyakkan agensi umrah & travel.

Bermakna, jika anda merancang untuk pergi buat umrah seisi keluarga (lebih 4 orang), maka dengan umrah DIY, anda boleh dapat berjimat sekitar RM8-10k berbanding jika anda pergi menggunakan khidmat agensi umrah.

Anda Berminat Nak Buat Umrah DIY?

Untuk buat umrah DIY ini, memang ada banyak perkara yang perlu kita tahu serta uruskan sendiri!

Dari perihal permohonan visa, tempahan tiket penerbangan, tempahan hotel, takaful, kenderaan untuk pengangkutan di mekah & madinah, tempat makan dan bermacam perkara lagi.

Tapi saya ada berita baik untuk anda!

Anda tidak perlu lagi risau dan tercari-cari cara macam mana nak buat semua benda tu.
Sebab… saya dah siapkan sebuah ebook panduan yang lengkap… “Step-by-Step”… Bagaimana untuk buat umrah secara DIY!

Memperkenalkan… “Rahsia Umrah Do-It-Yourself” , versi terkini, bagi tahun 2024.

Di dalam ebook ini, saya berkongsi pengalaman , bagaimana saya melakukan umrah secara DIY bersama keluarga. ​ Dari mula perancangan iterinary, penetapan bajet, pemilihan tarikh umrah, tempahan tiket penerbangan, tempahan penginapan, permohonan visa umrah, pemilihan pengangkutan semasa di Mekah dan Madinah, panduan ringkas umrah hinggalah kepada perjalanan berangkat pulang semula ke Malaysia.

Ianya sangat lengkap dan saya pasti, ia akan dapat membantu anda dan memberikan gambaran yang jelas tentang bagaimana melaksanakan ibadah umrah secara DIY dengan lebih teratur dan sempurna!

Apa Yang Terkandung Dalam Ebook Ini?

Di dalam ebook ini, terdapat 9 Langkah Utama untuk mengerjakan umrah secara DIY… dan pada setiap langkah itu, saya pecahkan kepada beberapa topik kecil dan saya huraikan secara terperinci.

Secara keseluruhan, ebook ini mengandungi lebih 20 topik kesemuanya dengan jumlah mukasurat lebih 100 muka surat. Ianya sangat padat dan lengkap.

Langkah 1 : Merancang Itinerary

Langkah pertama yang paling penting adalah menetapkan terlebih dahulu flow perjalanan anda untuk melakukan umrah.

Berapa lama tempoh untuk anda buat umrah? 7 hari? 9 hari? 12 hari? 14 hari?
Daripada tempoh itu, anda perlu rancang, berapa lama tempoh perjalanan?
Berapa hari perlu berada di Mekah.. dan berapa hari pula perlu berada di Madinah?

Lokasi mana yang perlu anda tuju terlebih dahulu? Mekah dahulu atau Madinah dahulu?
Berapa kali pula mahu buat umrah? Tempat mana yang mahu anda ziarah apabila berada di Mekah & Madinah?

Namun, anda tidak perlu risau… pada langkah ini saya akan bantu anda merancang itinerary anda! Malah.. saya turut berikan juga contoh itinerary dalam bentuk carta alir yang anda boleh ikut dan gunakan!

Dalam langkah merancang itinerary ini juga, saya huraikan setiap kelebihan dan kekurangan apabila anda menyusun itinerary anda!

Langkah 2 : Penetapan Bajet

Selepas dah ada itinerary , langkah kedua adalah menentukan dan menetapkan bajet pula!
Saya tunjukkan kepada anda apakah kos-kos yang perlu diambilkira untuk merancang bajet anda?

Setelah anda ketahui kos-kos ini, anda akan terkejut melihat begitu banyak wang yang anda boleh jimatkan apabila melakukan Umrah DIY berbanding melakukannya menerusi Travel Agency.

Langkah 3 : Pemilihan Tarikh Melakukan Umrah

Tips pemilihan tarikh yang sesuai untuk melakukan umrah! Tahukah anda, sebenarnya ada 4 faktor utama yang perlu diambil kira sebelum melakukan umrah DIY!

4 faktor ini sangat penting kerana ia memberi kesan kepada harga tiket dan penginapan anda nanti!

Waktu bila visa dikeluarkan? Ia juga memberikan kesan utama dalam menentukan pemilihan tarikh melakukan umrah.

Pakaian apa yang sesuai di bawa pada musim tertentu? Saya ada senaraikan suhu cuaca di Mekah dan Madinah secara terperinci sebagai panduan.

Bulan apakah yang sesuai untuk kita melakukan umrah DIY? Saya ada ceritakan waktu tertentu yang anda boleh jimatkan wang anda melakukan umrah DIY.

Langkah 4 : Tempahan Tiket Penerbangan

Bagaimana pula mendapatkan tiket penerbangan umrah yang murah? Terdapat 2 cara yang boleh anda gunakan untuk mendapatkan tiket murah!

Saya kongsikan juga 2 pilihan destinasi yang boleh dipilih oleh anda, sama ada penerbangan terus ke Mekah atau ke Madinah. Setiap destinasi tersebut ada kelebihannya yang tersendiri.

Saya ada sediakan carta alir lengkap dan terperinci tentang penentuan destinasi pilihan sama ada ke Mekah atau madinah yang boleh anda gunakan sebagai panduan.

Setelah itu, saya ada juga kongsikan langkah demi langkah untuk membuat carian harga tiket murah secara online! Apa yang anda perlu lakukan hanya ikut langkah demi langkah sahaja, mudah bukan?

Langkah 5 : Tempahan Penginapan

Bab tempahan penginapan pula! Macam mana nak buat? Dalam ebook ini….saya tunjukkan 5 lubuk carian tiket termurah secara online.

Siap anda boleh tentukan jarak lokasi yang anda inginkan!

Dalam bahagian link, saya ada kongsikan pautan yang anda boleh dapatkan harga yang paling murah hanya di link tersebut.

Lebih menarik lagi, saya ada letakkan juga peta panduan hotel berhampiran Masjidil Haram Mekah dan juga Madinah sebagai panduan asas anda.

Langkah 6 : Persiapan Dan Permohonan Visa

​Bagaimana nak mohon visa? Ada 2 cara permohonan visa yang boleh anda lakukan.

Berapa yang perlu dibayar?, bila nak bayar? , kepada siapa nak bayar?

Apa dokumen yang perlu disediakan sebelum membuat permohonan visa? Ada 5 dokumen sahaja yang perlu disediakan oleh anda.

Berapa lama visa sah digunakan oleh jemaah umrah? Adakah akan berlaku kelewatan pengeluaran visa? Bagaimana untuk elakkan hal sedemikian berlaku? Semua di jawab di dalam bab ini.

Langkah 7 : Pengangkutan Dan Perhubungan di Mekah & Madinah

Secara amnya terdapat 4 pilihan pengangkutan untuk bergerak dari satu destinasi ke destinasi yang lain.

Dalam bab ini, dihuraikan satu persatu setiap pengangkutan.

Setelah sampai di airport, berapa perlu bayar untuk troli beg? Juga dinyatakan harga sebenar yang perlu anda bayar.

Apakah jenis kad sim yang sesuai anda beli? Dalam bab ini juga saya terangkan beberapa perkara yang perlu anda pertimbangkan sebelum membuat pembelian kad sim supaya anda tidak rugi

Langkah 8 : Panduan Mudah Ibadah Umrah

Selesai bab pemilihan tarikh, visa, tiket dan penginapan, bab seterusnya pula adalah cara pelaksanaan ibadah umrah pula. Untuk melakukan umrah ada caranya yang betul dan mengikut sunnah nabi.

Dihuraikan juga tentang beberapa perkara sunat sebelum melakukan umrah.
5 rukun umrah yang perlu diikuti berserta huraian ringkas dan mudah!

Dinyatakan juga, 2 pilihan tempat miqat untuk anda!

Diselitkan juga perkara-perkara sunat sewaktu melakukan tawaf dan sa’ie beserta gambar rajah pelaksanaan umrah.

Langkah 9 : Berangkat Pulang

​Bagaimana memastikan terminal yang betul sewaktu pulang?

Apakah yang perlu dibuat semakan sebelum berangkat pulang?

Apa yang perlu dilakukan ketika menaiki teksi ke Airport?

Bagaimana, mendapatkan air zam-zam FREE shipping?

Banyak betul info serta tips tentang umrah DIY Versi Bajet dan Fleksibel yang saya tuliskan di dalam ebook ini! Saya pasti ia akan dapat membantu anda mendapatkan gambaran yang lebih jelas tentang bagaimana memulakan dan melakukan umrah DIY dengan lancar dan sempurna, insyaAllah!.

Bagaimana? Adakah anda berminat untuk mendapatkan ebook panduan Umrah DIY yang lengkap ini?

Berminat Untuk Dapatkan Ebook Ini?

Baiklah! ​ Jika anda berminat untuk belajar dan ketahui bagaimana untuk melakukan umrah DIY secara step-by-step dan dapat jimatkan ribuan ringgit duit anda!

Saya tawarkan kepada anda ebook ini dengan harga …RM160 sahaja! ​

Pelaburan yang anda buat untuk mendapatkan ilmu Umrah DIY ini adalah tersangat-sangat rendah jika hendak dibandingkan dengan ilmu serta manfaat yang akan anda perolehi setelah memiliki ebook ini! ​

Dengan melabur sedikit untuk dapatkan ilmu yang terkandung dalam ebook ini, insyaAllah, ia akan mampu menjimatkan wang anda sekitar RM1,600 bagi setiap orang yang anda bawa bersama untuk melakukan umrah! (Jimat duit 10x ganda!)

Saya pasti, dengan mengaplikasikan ilmu yang terdapat di dalam ebook ini, bukan sekadar anda seorang sahaja yang boleh melakukan umrah, malah anda sekeluarga juga dapat melakukan umrah DIY ini dengan penjimatan yang sangat besar dan luar biasa!

Tapi… Tapi… Tapi….

Untuk anda yang bertindak segera dan mendapatkan ebook ini hari ini juga, saya akan berikan harga istimewa, iaitu pada harga RM80 sahaja!​

Betul ke?

Ya, Betul! Hanya RM80 sahaja buat masa ini!
Namun, saya tidak dapat jamin harga ini akan kekal lama.

Dan saya maklumkan awal-awal… jika anda kembali semula ke website ini selepas beberapa hari, dan anda dapati harga ebook ini telah berubah ke harga asal! Anda jangan terkejut!

Jadi, adalah lebih baik anda dapatkan ia sekarang sebelum saya bertukar fikiran dan menaikkan harga ebook ini ke harga asal.

Anda boleh klik butang “Dapatkan Sekarang!” di bawah untuk lakukan tempahan dengan harga RM80 sahaja!

Makluman : Ini adalah merupakan sebuah eBOOK (electronic book), ianya adalah di dalam bentuk softcopy dan di dalam bentuk PDF. Apabila anda membeli eBOOK ini, ia akan dihantar ke email anda dan anda perlu download ia ke komputer atau smartphone anda. TIADA buku fizikal yang akan dihantar atau di POS ke alamat rumah anda.

Apa Kata Mereka?

Klik Butang Dapatkan Sekarang Dibawah!

Copyright © 2024 Rahsia Umrah
Disclaimer Privacy Policy Terms & Conditions